Sunday, August 9, 2009

The king of weed kingdom


7am...Explore new area with my friend at drain near Kinabanua Water pump


Notice the weedy waters...i'm sure it was Haruan territory .

My new weapon that i buy yesterday...Seahawk Mini Frog

I cast the Seahawk Mini frog...presenting slowly and with few stopping actions on the weeds ....Pop...Pop...pop !..get strikes...Yehooo!!!..i catch 500grm Haruan

Haruan of this size is very aggresive...this haruan strikes the Seahawk Mini frog couple of times before giving its best shot , swallowing it down deeply .

Close up view my weapon with Haruan...Abu Garsia Cardinal spinning + Abu Garsia Ultra Cast II + 20lb Power Pro braided

Ridzuan with his catch..300grm Haruan

Close up view of the haruan with Seahawk Mini Frog...small but big appetite

My second catch...600grm Haruan....Yehooo!!

Swallowing it down deeply

Persistenly working with the lure paid off

9 comments:

Fish Whisperer said...

Wow! Nice fish my friend. I bet they fight like hell. Well done.
Cheers

fazrin2211 said...

bro, aku memang minat mancing haruan, tapi pakai umpan tiruan tak pernah dapat, adoi, pesal erk, takda bau ke? ke silap beli umpan tiruan. kekadang ada gak yg kejar, tapi terlepas je.

mizlan said...

Bro fazrin...ada beberapa faktor kenapa bro punya umpan tiruan lum dpt strikes dr haruan..mungkin cara persembahan umpan tiruan @ jenis umpan tiruan x sesuai dgn tempat @ masa yg tidak sesuai @ tempat tu terlalu banyak tekanan...xpe pelan2 timba ilmu,lama2 dpt gak tu..aku pun masih belajar lg..byk lum tau..sama2 kita timba ilmu

fazrin2211 said...

apsal la ko duduk labuan, klu ko duk kedah kan best, jadi jiran aku, leh ikut ko mancing hari2,hahaha

mizlan said...

Fazrin..aku balik kedah gak nt cuma xtau bila..nk gak explore lubuk2 kt kedah pulak

Fly said...

aku kena belajar pasal mancing kat ko ah bro..dulu2 pernah gak ikut orang mancing tapi masih lagi x mahirlah sifu.

fazrin2211 said...

sempoiiiiiiiiiii nanti dah balik gitauuuuuu

mizlan said...

aku masih amatur..xlah tiap2 kali trip dpt ikan..kdg2 tu tangan kosong gak..tp leh la kita kongsi2 ilmu sama2

Banteh said...

Nak tanya, bro suka pakai umpan ape?. Kat tempat aku kalau pakai katak hidup atau tiruan ni haruan saiz kecik je biasa naik. Kalau pakai janggut@spnier bait ikan besar2 suka makan. Ada komen? Aku tinggal kat NS.